PhD Projects

Current Projects

Florian Flömer

Masken, Geister, Sphären. Zur Konstruktion und Erscheinungsweise des Dritten in den Fotocollagen von John Stezaker (seit 2016)

Die Fotocollagen John Stezakers stellen sich im gegenwärtigen Kontext bildaneignender ästhetischer Strategien als in mehrfacher Hinsicht hybride dar. Einerseits auf elaborierte Verfahren der Collage im Surrealismus und Dadaismus rekurrierend, reflektieren Stezakers Bildarrangements Praktiken der konzeptuellen Fotografie der 60er und 70er Jahre und der amerikanischen Appropriation Art. Grundlegende Impulse bezieht das Werk Stezakers dabei aus dem intermedialen Zusammenspiel von Fotografie und Film, wie es in seinem bevorzugten Material, dem Filmstill, prägnant zum Ausdruck kommt. Das Filmstill als hochgradig prekäre Bildform erfährt in den Collagen Stezakers eine strukturelle Öffnung, die es aus seinen ursprünglichen Kontexten befreit und für neue Deutungsansätze fruchtbar macht. Vor allem auf den von Roland Barthes geprägten Begriff des Dritten Sinns (troisième sens) verweisend bemüht sich Stezaker um die Konstruktion ephemerer Instanzen und Figuren, die als Masken, Geister oder Mischwesen zwischen Mann und Frau (Drittes Geschlecht) in Erscheinung treten. Im besonderen Falle des Starporträts bieten die Collagen Stezakers fruchtbare Anschlüsse an gegenwärtig im kunst- und filmwissenschaftlichen Feld stark präsente Diskurse um Gesichtlichkeit (Visagéité nach Deleuze/Guattari) und Defacement an.

Darüberhinaus soll die Frage aufgeworfen werden, inwieweit das Dritte als ästhetischer Kategorie jenseits der bestehenden Deutungen in den Kultur- und Sozialwissenschaften denkbar ist und den Weg bereiten kann für eine Bildtheorie des Dritten.

Tobias Dietrich

Aesthetic Dimensions of Mental Illness (since 2015)

Numerous films manage strikingly and significantly to shape the everyday image of Mental Illness, developing complex means of expression to depict Mental Illness which extend beyond valid scientific terms (such as ICD-10 or DSM). Simultaneously, they reflect on scientific imprints of Mental Illness and open up new findings for Public Health matters. However, cinema’s influence to comprehension and definition of Mental Illness has not yet been a subject to film studies. Based on this research gap, the dissertation project will carve out films’ specific efforts to mediate Mental Illness critically, analyzing a selected corpus of contemporary auteur films on how knowledge about Mental Illness can be conveyed and dealt with.

Tobias Dietrich receives a grant from the German Academic Scholarship Foundation.

Sabrina Werner

The Hamburg studio of G. Koppmann & Co. (1865-1915). Photographs between Lust for Modernization and Monument Conservation (since 2014)

From 1865 to 1915 the studio G. Koppmann & Co. photographed on behalf of the Free and Hanseatic City the urban transformation between the construction of the Hamburg freeport, demolition of the Gängeviertel (urban slums) and technical modernization of the urban infrastructure. For the first time this huge and unique photo archive will be systematically analyzed and contextualized in a cultural-historical perspective.
 
Sabrina Werner studied cultural and art history and cultural mediation and works at the Hamburg Museum (formerly Museum of Hamburg History).

Klaas Dierks

On the History of the Photobooth in Germany (since 2010)

The history of the photobooth goes back over more than one hundred years, and is deeply rooted in Germany. In my research project, I examine the photobooth from historical and aesthetic perspectives with a special focus on its artefacts, the photobooth photos, as objects and their different functions.

Klaas Dierks does his PhD at HfbK Hamburg.

Alexander Press

Structure and Function of Comics from a Science of Art-Perspective (since 2010)

Besides media- and literary studies there are ways of meaning making in the comics, which can be analyzed especially with methods from science of art.

Finished Projects

Wenke Wegner

Berlin School. Film Practice Between Realism and Film Education (2007–2011)

Wenke Wegner was scholarship holder of the Heinrich-Böll-Stiftung.

Bettina Henzler

Film Aesthetic and Education. On Alain Bergala's Cinephile Approach: Contexts, Theory, and Practice (2006–2010)

Published at Schüren, Marburg 2013

Bettina Henzler is postdoctoral research fellow at the University of Bremen.

Sebastian Schädler

When Derrida meets Snow White ... Film Pedagogics and [Deconstruction] of Gender Stereotypes (2003–2007)

Published at kopaed verlag, Munich 2008

From 2003 to 2008, Sebastian Schädler was research assistant at the University of Bremen. Since 2008, he is Professor at the Evangelische Hochschule Berlin.

Back to Research   |   Back to Publications